Wat komt er kijken bij een kantoor schoonmaak?

Het schoonmaken en schoonhouden van je kantoor of ander soort bedrijfsruimte is noodzakelijk. Voor jou als werkgever dan ook de taak dat je werknemers in een schone en gezonde werkomgeving kunnen werken. Niet voor niets zetten veel bedrijven daarom schoonmakers in om hun kantoor dagelijks, wekelijks of maandelijks schoon te maken. In het geval van grotere kantoorpanden zijn er dagelijks schoonmakers actief om alle ruimtes, bureaus, sanitair en kantine schoon te maken. Benieuwd wat er zoal komt kijken bij het schoonmaken en onderhouden van een kantoor? In dit nieuwe blog vertellen wij je er meer over!

1. Het verschil tussen periodiek en regulier schoonmaakwerk

Wanneer je schoonmakers zoekt om je kantoor en bedrijf schoon te maken is er sowieso de keuze uit verschillende opties die de schoonmakers of interieurverzorgers mogen uitvoeren. Doorgaans gaat dit in goed overleg met jou als ondernemer. Welke ruimtes en onderdelen binnen het kantoorpand verdienen speciale aandacht? Wat moet wekelijks schoongemaakt worden en wat maandelijks? Schoonmaakwerk wordt daarbij vaak in regulier schoonmaakwerk of periodiek schoonmaakwerk verdeeld. Regulier schoonmaakwerk gebeurt op dagelijkse of wekelijks basis. Bijvoorbeeld het reinigen van sanitair, dweilen en het legen van prullenbakken. Periodiek schoonmaakwerk hoeft niet regelmatig te gebeuren en behelst bijvoorbeeld het wassen van de ramen of vloerenonderhoud.

2. Werktijden buiten de openingsuren

Om de werknemers van je bedrijf zo min mogelijk te storen tijdens hun dagelijkse werkzaamheden vindt veel schoonmaakwerk buiten de reguliere werktijden plaats. Dus ’s avonds of vroeg in de morgen. Dat betekent dus dat schoonmakers buiten die tijden toegang moeten hebben tot het kantoor, de verschillende ruimtes, kantine en meer plaatsen. Een optie is om het schoonmaakbedrijf een sleutel van alle ruimtes te geven. Vergeet niet om duidelijke afspraken (op papier) te maken met het schoonmaakbedrijf.

3. Werk altijd met professionele schoonmakers

Als ondernemer of werkgever wil je natuurlijk met alleen het beste personeel werken. Dat geldt hetzelfde voor het dagelijkse of periodieke schoonmaakwerk in je kantoor of andere bedrijfsruimte. Toch kan het niet altijd meevallen om de juiste schoonmaker voor je job te vinden. Er is immers veel keuze en ook varieert de kwaliteit van schoonmaken per bedrijf.

4. Help de schoonmakers een handje

Je kunt de schoonmakers ook alvast een handje helpen door je werknemers hun bureaus op te laten ruimen aan het einde van een werkdag of werkweek. Ook in de andere plekken van je kantoor kun je deze ‘clean desk policy’ doorvoeren. Denk bijvoorbeeld over het netjes achterlaten van de kantine of het keukentje. Ook kabelwerk van computers, elektrische apparatuur en monitors kan een schoonmaker hinderen. Probeer dit dus altijd zo goed mogelijk te bundelen en weg te werk.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Lukt het je maar niet om een goed schoonmaakbedrijf of schoonmakers te vinden of heb je slechte ervaringen met schoonmakers uit het verleden? Neem in dat geval contact op met Gewoon Voor Jullie. Wij zijn dé expert als het gaat om een schoonmaakbedrijf of schoonmaker aan een bedrijf te koppelen met een groot aanbod schoonmaak vacatures voor kantoren. Met bovendien een groot aanbod vacatures kunnen we openstaande vacatures voor schoonmakers binnen je bedrijf dan ook zo snel mogelijk vervullen. Benieuwd? Neem contact met ons op en vraag wat we voor jou en je bedrijf kunnen betekenen!